Get Adobe Flash player

ورود کاربر

آخرین اطلاعیه

همایش تجلیل ازمدارس ممتاز کشوری تعالی مدیریت مدرسه
خانه

راه های تقویت حافظه

راههای تقویت حافظه
*مسائل و مطالب مورد علاقه زودتر به حافظه سپرده می شوند.لذا با اشتیاق مطالعه کنید.
* تمرکز و دقت بر موضوع (تمرکز یعنی دقت انتخاب شده).
* درک و فهم مسئله ای که می خواهیم به حافظه بسپریم بسیار مهم است.
* تکرار مطالب ، یادداشت برداری و علامت زدن نکات مهم نیز باعث می شود که مطالب بهتر به حافظه سپرده شوند.
*مطالب را در ذهن مرور کنیم.
* آنچه را که یاد گرفته ایم عملا بکار ببریم.
* سعی کنیم آنچه را که یاد گرفته ایم به یاد آوریم.
*سعی کنیم بین دانسته های جدید و اطلاعات قبلی خود ارتباط برقرار کنیم و آنها را به هم ربط دهیم.به این کار تداعی معانی می گویند.زیرا با بیاد آوردن یک مطلب،مطالب مرتبط با آن را نیز بخاطر می آوریم.
* مطالب و هر چه که دیده و یا شنیده ایم را مانند یک فیلم در ذهن خود مجسم کنیم.
* حتما این ضرب المثل را شنیده اید که می گوید:عقل سالم در بدن سالم است لذا همواره سعی کنیم جسم خود را تقویت نماییم زیرا بروز برخی بیماریها باعث می شوند که نتوانیم بر روی مطالب تمرکز کنیم و آنها را بیاد بیاوریم.
*مثبت اندیش باشیم .زیرا افکار مغشوش و منفی باعث عدم تمرکز ونهایتا ضعف یادگیری و کاهش قدرت حافظه می شوند.همچنین به خودمان تلقین کنیم که (می توانیم!). شاد باشیم و از ته دل بخندیم.
* سعی کنیم اطلاعات مفید را به ذهن بسپاریم و حافظه خود را با مطالب غیر ضروری و غیر مفید درگیر نکنیم.
* استراحت و خواب منظم باعث کاهش استرس می شود و حافظه را تقویت می کند.
*مغز برای فعالیت خود انرژی زیادی از بدن را می سوزاند لذا همیشه سعی کنیم غذاهای مفید بخوریم.و از خوردن غذاهای فراوری شده به میزان زیاد خودداری کنیم.
* ورزش جهت سلامت جسم و روان بسیار مفید است و عملکرد مغز را افزایش می دهد لذا ورزش را فراموش نکنیم.
* مصرف سیگار،فشار های روحی و... باعث کاهش عملکرد مغز می شوند.
* از ایجاد تنش بپرهیزیم زیرا تنش بر عملکرد سلولهای حافظه تاثیر منفی می گذارند.
* ذهن خود را با مسائلی همچون حل جدول،حل معما ،شطرنج و سایر کارهای فکری و هوشی ورزش دهیم.
*منزوی و گوشه گیر نباشیم و همواره در اجتماع حضور یابیم.
* نظم داشتن در زندگی و امور روزمره باعث تقویت حافظه می شود .مثلا اگر هر چیز در جای خودش قرار گیرد،راحت تر به آن دست می یابید .
* خاطرات خوش گذشته را برای خود تداعی کنیم و یا برای دیگران تعریف نماییم.
* مطالب را به یکباره حفظ نکنیم بلکه آنها را به دفعات مختلف تقسیم و یا تقطیع کنیم.
*آشفتگی های ذهنی و درونی خود را کاهش دهیم و آرامش خود را حفظ کنیم.
*با خیالپردازی فکر و ذهن خود را مشغول نکنیم.
*محیط مطالعه خود را از برخی محرکهایی که موجب حواس پرتی ما می شوند،پاک کنیم.
* در هنگام مطالعه به موسیقی گوش ندهیم زیرا تمرکز مارا بر موضوع مورد مطالعه بر هم می زند.
* آموزش ریتمیک(موزون و با آهنگ)در یاد گیری و تقویت حافظه موثر است.مطالب را به شعر و آهنگ در آوریم.
* مطالب را بصورت سوال در بیاوریم و خودمان به آن جواب دهیم.
* کتابها و مجلات مختلف را مطالعه کنیم.مطا لعه فعالیت و کارآیی مغز را زیاد می کند.
*انجام کارهای هنری موجب فعالیت بیشتر مغز ،یادگیری بهتر و حافظه قوی تر می شود.
*غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند را بیشتر مصرف کنیم. ویتامین C و E و همچنین میوه جات و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان هستند.کلسیم و فسفر نیزاز عناصر مهم جهت تقویت مغز و حافظه هستند.سایر خوراکی هایی که در بهبود حافظه تاثیردارندعبارتنداز:ماهی ،جوانه گندم،بادام وگردو،عسل،کشمش،خرما،شکلات،سیب انار ،پسته و... لذا بیشتر مصرف کنیم.