Get Adobe Flash player

ورود کاربر

آخرین اطلاعیه

همایش تجلیل ازمدارس ممتاز کشوری تعالی مدیریت مدرسه
خانه

نگاه از برون به درون در مديريت

اگر چه آموزش و یاد گبری در همه زمان ها ، اعصارو در همه امور زندگی جریان داشته و دارد و این امر حیاتی تعطیل نا پذیر است ،اما در ایران عزیز وقتی مهر ماه آغاز می شود جامعه و خا نواده ها حال و هواو رنگ دیگر ی به خود می گیرند. به موازات این دگر گونی جامعه و آماده شدن برای تغییر، مدیران مدارس نیز در تکا پوبرای پذیرفتن دانش آموزان جدید و تمهید مقدمات برای آغاز با شکوه مدرسه هستند.اگر چه تحصیل رسمی دانش آموزان از اول مهر آغاز می شود،اما شروع کار آن دسته از مدیران با بر نامه و با تفکر استراتژیک مدارس از اول تابستان اغاز می شود..بدينوسيله، چند نکته اساسی را جهت بهتر اداره نمودن مدرسه اشاره می کنم باشد که مورد توجه مدیران مدارس قرار گیرد.

- ازوظایف ذاتی مدیران مدارس بر نامه ریزی و نظارت است چنانکه این وظیفه مهم در مفاد ماده های 4 و 5 آیین نامه اجرایی مدارس تصریح شده است اما مدیران متفکر و آینده نگر همواره این سوال اساسی رااز خود می پرسند که:

(1) برنامه ریزی برای چه؟

(2) مدرسه در طی یک سال تلاش قراراست به چه دستا ورد هایی برسد؟

(3)آیا مدیریت مدرسه شرایط لازم و مناسب برای اداره بهتر مدرسه را فراهم آورده است؟

(4)و......

اگرپاسخ مدیران به سوال های کلیدی(1) و (2)را دسته بندی کنیم آنان را می توان به دو گروه تقسیم کرد :

1-1 گروهی که فقط نگاه به مدرسه دارند، آنان همواره در تلاشند که وضعیت مدرسه را در رسیدن به برخی شاخص ها که مورد توجه والدین و مسولین ارشد آموزش و پرورش نیز می باشد بهبود بخشند.ایشان می کوشند تمام دانش آموزان با نمرات خوبی قبول شده و به پایه های بالاتر ارتقاء یابند.این گونه مدیران ارتباط قا بل قبولی با ا ولیا برقرار می کنند تا نظر آنان را در زمینه پیشرفت تحصیلی بچه ها جویا شوند.اگر این گونه مدیران همت داشته باشند و بودجه ای نیز از طریق انجمن اولیا و مربیان و یا اداره آموزش و پرورش در اختیار آنان قرار گیرد یکی دو بار هم دانش آموزان مدرسه خود را به اردو می برند. تمام تلاش مدرسه این است که معلمان تمام محتوای دروس را به دانش آموزان یاد دهند،ارتباطی بین مدیر ومعاونین مدرسه با دانش آموزان بر قرار است و حتی شورای دانش آموزی نیز برگزار می شود اما این شورا و حتی شورای معلمان و مدرسه نیز جدی گرفته نمی شود(اگر چه برخی از مدارس ممکن است همبن اندک فعالیت ها را نیز نداشته باشند) و..

به عبارت خلاصه تر می توان گفت مدیریت این گونه ای توسط مدیرانی اعمال می شود که تفکر نوین و راهبردی برای اداره مدرسه ندارند.آنان جوری عمل می کنند که بگویند من هستم.ایشان یک برنامه ریز معمولی هستند ،آن ها پیشتر به دنبال افزایش کارایی وضعیت موجود مدرسه هستند تا هوشمندانه عمل کردن. نگاه این دسته از مدیران به عملکرد مدرسه واکنشی و از درون به برون مدرسه است.آنان پس از بروز مشکل به سراغ حل آن می روند.

با عنایت به آنچه گفته شد می توان ای سوالات را مطرح کرد که:

*آیا این دسته از مدیران می دانند مقصدشان چیست و به کجا می خواهند بروند؟

و آن را مديريت مي كنند؟ آنان بر فرایندهای مدرسه اشراف دارند؟ به آن فکر می کنند *آيا

*آیا آنان تمامی ظرفیت ها و امکانات مدرسه را می شنا سند و از آنها می توانند بهره ببرند؟

2-1- اما گروهی دیگر از مدیران ضمن برنامه ریزی برای ارتقا ء وضعیت مو جود مدرسه نگاهی به بیرون مدرسه دارند .آنان بررسی و تحقیق می کنند که جامعه و خا نواده های دانش آموزان نیز چه خواسته هاو مطالباتی از آنان به عنوان متولیان تعلیم و تربیت فرزندشان دارند.این دسته از مدیران پیشاپیش به استقبال مشکلات می روند ، مقصد خود را می شناسند و همواره از خود می پرسند کجا هستند؟به کجا می خواهند بروند؟ماموریتشان چیست؟وچگونه این ماموریتها را محقق سازند.

آنان همواره بر فرایند انجام کار ها و اجرای برنامه ها نظارت و کنترل دارند و هم چنین از تمامی ظرفیت های درون مدرسه : شورای مدرسه،شورای معلمان، شورای دانش آموزی و انجمن اولیاء و مربیان وهم چنین از ظرفیت های برون مدرسه بهره لازم را برای تحقق اهداف مدرسه بکار می گیرند.از دید آنان وجود این شورا ها و هم چنین قوانین و مقررات مو جود نظیر آیین نامه اجرایی یک فر صت است. آن ها وا قعا اعتقاد دارند که می توان با این شرایط و با مشارکت معلمان ،دانش آموزان و اولیا ء آنها تحول ایجاد کرد. او می داند که در کنار آموزش های مرتبط با کتاب های درسی لازم است برای نقش موثر دانش آموزان در خانه و جامعه به سا یر آموزش ها نیز توجه نماید:نظیر آموزش حفظ محیط زیست،نظم پذیری،احترام به دیگران ،مسولیت پذیری،وقت شناسی،احترام به دیگران به ویژه به پدر و مادر،درونی شدن خواندن نماز وخداجویی و....

در شرایط فعلی بخش قابل توجهی از مردم با چند مشکل اساسی مواجه هستند که در کنار توجه رسانه ها و دولت مردان به این مشکلات لازم است مدارس نیز پیاپیش به استقبال این مشکلات بروند یعنی با بر نامه ریزی و پیش بینی آموزش های ویژه برای دانش آموزان، آنان را برای فر دای بهتر آماده کنند. به عبارت ديگر،یکی از ماموریت های مدرسه این است که این پرسش را از دانش آموزان داشته باشند که آنان در کنار خوب درس خواندن چه وظایف اساسی دیگری نسبت به خود،خانواده،جامعه و محیط ا طراف خود دارند؟

غلامرضا لشكر بلوكي